مضرات نور موبایل در تاریکی

متخصصان همیشه توصیه می‎کنند که از نور مصنوعی زیاد استفاده نکنید، به علت آن‎که به شبکیه‎ی چشم و بینایی آسیب می‎زند. در واقع یکی از عوامل موثر در اختلال خواب، نوری است که از دستگاه‎های الکترونیکی مختلف همانند تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر به چشم می‎رسد. این نور مصنوعی را با نام نور آبی می‎شناسند که بر روی مغز تاثیر منفی بسیاری می‎گذارد. در این مقاله قصد داریم درباره‌‎ی مضرات نور موبایل در تاریکی صحبت کنیم. همراه ما باشید.

مضرات نور گوشی برای پوست

مضرات نور گوشی برای پوست

نور آبی علاوه بر این‌که به سلول‎های مغزی آسیب می‎زند، برای پوست هم ضرر دارد. در واقع اشعه‌ نور موبایل موجب فعال شدن سلول‎‌های سرطانی پوست می‎شوند و هم‎چنین پیری زودرس می‎آورند.

به همین دلیل می‎گویند نور گوشی برای سلامت پوست ضرر دارد و بهتر است زیاد از گوشی استفاده نکنید و حتی مواقعی که خواب هستید، گوشی را نزدیک خود نگذارید.

عوارض موبایل برای چشم

خشکی چشم یکی از اختلال‌هایی است که در اثر استفاده زیاد از موبایل برای چشم به ‎وجود می‌‎آید. علاوه بر خشکی چشم، استفاده زیاد از گوشی در شبکیه‎ی چشم اثر منفی می‎گذارد و بینایی را کاهش می‎دهد. یکی دیگر از عوارض استفاده از موبایل برای چشم، قرمز شدن چشم است که به دلیل اشعه‎های مضر موبایل است.

عوارض موبایل برای خواب

افزایش بی‎خوابی یکی از عوامل مهمی است که با استفاده از گوشی‎ها و فناوری‌های هوشمند بسیار دیده می‏‌شود. هنگامی‌که بدن با نور آبی روبه‌رو می‏شود، نور را دفع می‎کند و در خواب اختلال ایجاد می‎شود.

در ادامه به‏‌طور کامل به عوارض استفاده زیاد از موبایل و سایر دستگاه‎های الکترونیکی می‎پردازیم.

عوارض زیاد گوشی دست گرفتن قبل از خواب

عوارض زیاد گوشی دست گرفتن قبل از خواب

  • آسیب‌رسانی به چشم

بر اساس شواهد، نور آبی یکی از کوتاه‎ترین و پرانرژی‎ترین طول موج را در طیف نور مرئی دارد که درخشش آن، کنتراست دید را کم می‎کند و در نهایت باعث ایجاد خستگی، فشار چشم، تار دیدن، سر درد، اختلال در تمرکز و سوزش چشم می‎شود.

  • کاهش کیفیت خواب

نورآبی باعث ایجاد اختلال در خواب می‏‌شود. نخوابیدن و اختلال در خواب مشکلات بسیاری ایجاد می‎کنند، همانند، اضطراب، خطر سکته مغزی، دیابت و چاقی و افزایش فشار خون که سلامت بدن را به خطر می‎اندازد. حتی در برخی از مواقع منجر به ابتلا به سرطان می‌‏شود. طبق آمار به‎‎دست آمده، کمبود خواب خطر ابتلا به سرطان‎‌های پستان، کولورکتال و پروستات را افزایش می‎دهد.

  • افسردگی

افرادی که بدن آن‌ها هورمون ملاتوتین تولید نکند، ساعت خواب آن‎ها بهم می‎خورد و در معرض ابتلا به افسردگی قرار می‌گیرند. نور آبی در تولید هورمون ملاتوتین اختلال ایجاد می‎کند و به عملکرد انتقال‎دهنده‎های عصبی آسیب می‎رساند، به‌همین دلیل در رفتارتان تغییر را احساس می‎کنید و نمی‎توانید حس خوبی داشته باشید.

  • افزایش وزن

زمانی‎که در تولید ملاتونین و چرخه‎ی خواب اختلال ایجاد می‏‌شود، عملکرد هورمون‎هایی که گرسنگی را کنترل می‎کنند، مختل و باعث اضافه وزن می‎‏شوند. علاوه بر آن، کمبود خواب، سطح انسولین بدن را به‌هم می‎زند که در سوخت‎وساز بدن تاثیر مستقیم دارد و باعث افزایش وزن می‎شود.

  • اختلال در فعالیت‎های مغزی

یکی از عواملی که یادگیری را دچار مشکل می‎کند، کمبود خواب و نداشتن خواب کافی است. حواس‎پرتی و فراموشی از دیگر عوارضی هستند که با کمبود خواب در بدن ظاهر می‎شوند. بر اساس تحقیقات، متابولیسم و جریان خون بدن افرادی که کمبود خواب دارند، بسیار کم است.

چگونه از مضرات استفاده از نور در تاریکی جلوگیری کنیم؟

چگونه از مضرات استفاده از نور در تاریکی جلوگیری کنیم؟

اگر تمایل دارید خواب راحتی داشته باشید و از عوارض مضرات استفاده از گوشی در امان باشید، به شما توصیه می‎کنیم که کارهای زیر را انجام دهید:

  • استفاده از عینک‎های مسدودکننده نور آبی

اگر با گوشی یا لپ تاپ کار می‎کنید و به این دستگاه‌ها وابسته هستید، به سراغ تهیه عینک‌های مسدودکننده نور آبی بروید.

با استفاده از این عینک‎ها شما دیگر راحت می‎توانید بخوابید و نگران نور آبی نباشید.

  • 2 ساعت قبل از خواب از دستگاه‌های الکترونیکی استفاده نکنید.

سعی کنید کارهای خوب را به آخر شب موکول نکنید و قبل از 2 ساعت کارهای خود را انجام دهید. اگر عادت دارید که خود را دائما با گوشی سرگرم کنید، سعی کنید این عادت را ترک کنید. این عادت غلط علاوه بر سلامتی شما، به سلامتی اطرافیان شما هم آسیب می‏رساند.

  • خاموش کردن چراغ‌ها

یکی دیگر از کارهایی که می‎توانید برای راحت خوابیدن انجام دهید، خاموش کردن چراغ‌ها چند ساعت قبل از خواب است. اگر نمی‌توانید چراغ‌ها را خاموش کنید، چراغ‌ها را کم کنید تا سیگنال تاریک شدن به مغز شما برسد و ملاتونین ترشح شود و شما خواب راحتی داشته باشید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله خواندید، نور موبایل یک نور مصنوعی به‌‎حساب می‎آید که به آن نور آبی می‎گویند. استفاده زیاد از این نور باعث ایجاد اختلال در تولید هورمون ملاتونین می‏‌شود که به بدن آسیب می‎رساند.

از جمله عوارض نور آبی می‎توان به اختلال در خواب، ابتلا به افسردگی، سردرد، افزایش وزن، اختلال در فعالیت‌های مغزی و …، اشاره کرد.

سوالات متداول:

چگونه می‎توان از مضرات استفاده از نور در تاریکی پیشگیری کرد؟

با استفاده از عینک‎های مسدودکننده نور آبی، عدم استفاده از دستگاه‌‎های الکترونیکی از 2 ساعت قبل از خواب و خاموش کردن چراغ‌ها چند ساعت قبل از خواب می‎توان از مضرات استفاده از نور در تاریکی پیشگیری کرد.

زیاد گوشی دست گرفتن قبل از خواب چه عوارضی دارد؟

چاقی، اختلال در خواب، اختلال در عملکرد مغز، افسردگی، آسیب دیدن به چشم و کمبود خواب از جمله عوارض زیاد گوشی دست گرفتن قبل از خواب است.

اختلال در خواب چه مشکلاتی را برای سلامتی بدن به‌وجود می‎آورد؟

اضطراب، خطر سکته مغزی، دیابت و چاقی و افزایش فشار خون از جمله عوارض کم خوابی و اختلال در خواب است که سلامت بدن را به خطر می‎اندازد. همچنین کم‌خوابی خطر ابتلا به سرطان‎‌های پستان، کولورکتال و پروستات را افزایش می‎دهد.

دیدگاهتان را بنویسید